13.9.2017

Zpětné odkazy

Zpětné odkazy vždy byly a zřejmě i nadále zůstanu základem pro hodnocení stránek internetovými vyhledávači, kdo je podceňuje, tak na to doplatí.

Odkazy

Jak fungují zpětné odkazy

Žil byl pan Page v Google a ten vymyslel algoritmus pro hodnocení stránek, kterému se později začalo říkat PageRank (tedy nikoliv “hodnocení stránky”, ale “Pageovo hodnocení”). Původně to byl algoritmus založený na vzájemném prolinkování, tj. každá stránka měla nějakou svojí základní číselnou hodnotu, např. 10. Pokud měla odkazy na jiné weby, tak část té své hodnoty předala dál (např. polovinu). Tj. pokud měla 1 odkaz, zvýšila hodnotu odkazovaného webu o 5, pokud měla 5 odkazů, pak každý odkazovaný web o 1. Algoritmus se časem měnil a dnes zahrnuje možná i tisíce dalších faktorů, ale základní princip předávání hodnocení zůstal stejný.

Původní předpoklad pana Page byl takový, že lidé budou na zajímavé weby sami odkazovat, hodnocení tak vycházelo ze samotných uživatelů webu.

Linkbuilding – kvalita nebo kvantita?

Linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů, je dnes obor, kde najdete spousty firem a spousty z nich to dělá špatně. Zatímco dříve stačila kvantitna, tj. byly weby, na které odkazovalo několik stovek tzv. katalogů, dnes jde především o kvalitu. To souvisí opět se zneužíváním této techniku pro manipulaci s hodnocením. Tímpádem se linkbuilding začíná prodražovat, protože odkazy, které s vaším projektem opravdu pohnou musí být z vysoce ceněných serverů, a ty si to nechávají řádně zaplatit. Paradox je, že podmínky Google i Seznamu zakazují nákup odkazů, ale pokud si koupíte článek u některého z velkých periodik, nikdo to neřeší.

Pokud máte odkazy z nějakých katalogů, neznamená to, že by neměly dnes už žádný vliv, ale mají tak malý, že vám těžko přinesou konkurenční výhodu, výjimkou jsou pak etablované katalogy, které nabízejí více než jen seznam odkazů, ale součástí jsou i články, hodnocení firem, atp.

Pozor na zakázané praktiky!

Zatímco u jiných optimalizačních metod se prakticky zkazit nic nedá, v rámci linkbuildingu můžete celý web pohřbít. Dnešní vyhledávače hodnotí zpětné odkazy a jsou schopni např. poznat, jestli jsou získané pomocí zakázaných technik jako je např. cílené SPAMování (automatizované přidávání univerzálních textů s odkazem) fór nebo komentářů u různých blogů. Pokud takové techniky používáte riskujete tzv. ban, tj. v lepším případě umělému snížení hodnocení vašeho projektu, v horším případě pak vymazání z indexu, což znamená, že už vás pomocí přirozené návštěvnosti nikdo nenajde a můžete si hledat novou doménu.