META popisy – základní informace

Google - seznam výsledkůNa Alexe vyšel zajímavý, ale na můj vkus zbytečně dlouhý článek o META popisech, v angl. originále META description, tak jsem se rozhodl, že bychom mohli pro vás, čtenáře, udělat takové velmi krátké shrnutí, a to spíše z vlastní praxe.

Co jsou META popisy?

META popisy jsou přeceňované i podceňované zároveň. Jsou důležitou součástí SEO optimalizace stránek, ale ne zase tak důležitou, abyste ztráceli velké množství bodů, když se zrovna netrefíte do toho, co by vyhledávač chtěl.

2 hlavní funkce META popisů

  1. Zobrazují se ve vyhledávačích ve výsledcích vyhledávání a informují tak potenciálního návštěvníka, co ho na stránkách asi čeká. Jako příklad může sloužit popis Překladače Google (ano, popis jsou ta malá písmenka pod nadpisem)
    META popis Google překladače
  2. META popisy - budíkOvlivňují celkový hodnocení vaší stránky tedy i to, jaký bude mít náskok před konkurencí na klíčová slova, která jsou tematická k vaší stránce.
    Podle studie faktorů roku 2016 má META popis 52% nejlepších stránek, jak sami vidíte, není tedy alfou-omegou celého hodnocení.

Proč se někdy nezobrazují tak, jak chceme?

Často se zákazníci ptají, proč se nezobrazuje ten jejich META popis ve výsledku vyhledávání, a místo toho je tam úryvek ze stránky. Odpověď je jednoduchá – sám vyhledávač otestuje, jestli popis skutečně odpovídá tomu, co hledáte (je možné, že se zobrazíte na klíčové slovo “zmrzlina” i když vaše stránka pojednává o přípravě pudinku, protože jste náhodou slovo zmrzlina v textu zdůrazňovali). Pokud se META popis neshoduje s tím, co návštěvník hledá, najde vyhledávač nejrelevantnější kus textu na stránce a zobrazí jeho zkrácenou část.

Obecná pravidla pro tvorbu META popisů

Názory se liší, tak uvádím alespoň ty pravidla, na kterých se většina studií shodne:

  • nepište více jak 160 znaků (dáno prostorem pro zobrazení)
  • srovnejte popis tématicky se stránkou, nelákejte návštěvníky na něco, co na stránce nenajdou
  • napište ho pro lidi, ne pro vyhledávače, zajímavou formou popište, co na stránce najdou
  • nepoužívejte žádné superlativy typu “nejlevnější, nejlepší, apod.”

Pokud byste danou tématiku chtěli prostudovat více, podívejte se např. na aktuální článek, který jsem zmiňoval v úvodu na stránkách http://blog.alexa.com/seo-meta-descriptions/